lauantai 31. toukokuuta 2014

Muutosten tuulissa ja innostavan lukuvuoden 2013–2014 päättyessä


Lukiokoulutuksessa eletään suurten muutosten aikaa. Lukiokoulutuksen tuntijako ja opetussuunnitelman perusteet uudistuvat. Niiden mukaiseen opetukseen siirrytään syksyllä 2016. Opetussuunnitelma mallintaa sitä, millaista osaamista muuttuva maailma nuorilta edellyttää.  Suunnitelmatyössä on pohdittava huolella tulevaisuuden koulun toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa, jossa opettajan rooli on muuttumassa entistä enemmän tiedon jakajasta innostajaksi ja mahdollisuuksien avaajaksi.  Tuleva tuntijako saattaa jo sisältää oppiainerajat ylittäviä projektiluontoisia teemaopintoja, jotka tiivistävät eri oppiaineiden yhteistyötä ja avaavat lukiota ympäröivään yhteiskuntaan.

Ilmassa on myös muutosuhkia - valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille 2015 – 2018 on esitetty, että toisen asteen koulutuksen järjestämisluvat uudistetaan vuoden 2017 alusta lukien niin, että oppilaitosverkko tehostuu. Joissakin kaavailuissa on jopa esitetty, että lukiokoulutuksen järjestämisluvan saaminen vaatisi vähintään 500 opiskelijaa. Tämä aiheuttaisi monille kunnille suuria haasteita saada opettajanvirkojen opetusvelvollisuus täyteen. Vaihtoehtoisina Sastamalan lukiokoulutuksen tulevaisuusmalleina on esitetty ammatillista koulutuskuntayhtymää tai lukiokoulutuksen järjestäjien verkostoitumista. Selvitystyö käynnistynee tulevan lukuvuoden aikana. Uskon vakaasti siihen, että Sastamalassa ymmärretään lukiokoulutuksen arvo ja halutaan jatkossakin turvata parhaat mahdolliset olosuhteet lukiokoulutuksen kehittämiselle.

Yhteiskunnan digitalisaation myötä on noussut tarve perinteisenä pidetyn lukiokoulutuksen digitalisaatioon - tietoteknologian käyttöön oppimisessa ja osaamisen arvioinnissa. Ylioppilastutkinto sähköistyy. Ensimmäiset sähköiset kokeet suoritetaan syksyllä 2016 ja koko tutkinto suoritetaan sähköisesti keväällä 2019. Yliopistoissa sähköisiä tenttejä verkossa ja tenttiakvaarioissa on hyödynnetty jo pitkään. Myös lukiokoulutuksessa mallinnetaan erilaisia sähköisiä koekäytänteitä osaamisen arvioinnin monipuolistamiseksi ja kehittämiseksi. Tässä mielessä olemme astumassa uuteen aikaan, jossa arviointikäytänteitä on kehitettävä uudella tavalla. Digitaalisen oppimisen ja pedagogiikan edistämiseksi Opetushallitus on käynnistänyt kansallisen koulutuksen pilvipalveluiden suunnittelun. Koulutuspilven avulla varmistetaan kansalliseksi tavoitteeksi asetetun ”Suomi - maailman osaavin kansa vuonna 2020” -tavoitteen toteutumista.

Sastamalan lukiokoulutus on pysytellyt ajan hermolla ja on kansallisestikin katsoen ajantasainen sähköisten oppimateriaalien käytössä. Kuluvan lukuvuoden aikana Sastamalan lukioissa otettiin käyttöön Mobie Oy:n OnEdu-palvelu, joka mahdollistaa kertakirjautumisperiaatteella sekä opettajan että opiskelijoiden pääsyn sähköisiin oppimateriaaleihin sekä niiden muokkaamisen. Myös verkkosivustomme on uusittu ja opinto-oppaamme on julkaistu kaikkiin päätelaitteisiin skaalautuvana verkkoversiona. Opettajakunta on kouluttautunut ahkerasti tvt:n opetuskäytössä ja työmme tukena ovat osaavat opiskelijat. Suuri kiitos järjestetystä mittavasta täydennyskoulutuksesta kuuluu yhteistyökumppaneillemme ISOverstaalle ja PAOK-hankkeelle. Lukion toisella vuosikurssilla ovat käytössä kannettavat tietokoneet ja ykkösvuosikurssi tekee työtä tablet-laitteilla. Tulevana syksynä kaikille lukiolaisillamme on käytössään henkilökohtainen päätelaite. Ensi syksynä lukiotiensä aloittavat ovat myös ensimmäinen ikäluokka, joka suorittaa ylioppilastutkintonsa osittain sähköisesti.

Kuluneena lukuvuonna saimme rahoitusta useille mielenkiintoiselle projektille. Verkostolukion yhteisenä oppimisympäristöjen kehittämishankkeena alkoi syksyllä 2013 kaksivuotinen Opetushallituksen rahoittama Aikamatkaaja-hanke. Sen tavoitteena on tuottaa lukion tieto- ja taideaineiden oppimäärää havainnollistava aikajana, jossa kuvataan lukion oppiaineissa esille tulevia tieteen ja taiteen alan merkkihenkilöitä, keksintöjä sekä teoksia. Olemme todella tarttuneet tekemiseen. Aikajanalla yhdistyvät kuvainformaatio ja lisätyn todellisuuden sekä QR-koodien avulla rikastettava sisältö. Näin helpottuu yhtenäisen kuvan muodostaminen eri oppiaineiden ajoittain hieman sirpaleisenkin tiedon pohjalta. Konkreettisena hanketuotoksena syntyy opetustauluja ja niihin liittyvää sähköistä opetusmateriaalia, jossa sovelletaan tutkivaa oppimista. Kehittämistyö on lähtenyt aktiivisesti liikkeelle, ja hankkeen pilottitaulua esiteltiin jo huhtikuussa valtakunnallisilla ITK-päivillä Hämeenlinnassa.

Vammalan lukio on tunnettu vilkkaasta kansainvälisestä toiminnasta. Kaksivuotinen maahanmuuttajien asemaan Euroopassa keskittynyt Comenius-hankkeemme päättyy tänä keväänä. Kuluneena lukuvuonna opiskelijaryhmämme vierailivat Skotlannissa, Italiassa ja Espanjassa. Kansainvälinen toiminta tarjoaa nuorillemme huikean mahdollisuuden perehtyä hieman pintaa syvemmin eri kulttuureihin sekä kokeilla omien siipien ja kielitaidon kantavuutta. Saattaapa tätä kautta syntyä sivutuotteena vaikka elinikäisiä ystävyyssuhteita ympäri Eurooppaa.

Opetushallituksen ja ulkoministeriön Koulut kehityskumppaneina -hanke mahdollisti helmikuussa toteutuneen opintovierailun Kilakala Secondary Schooliin ja Kigurunyembe Secondary Schooliin Morogorossa Tansaniassa. Sain olla mukana tällä unohtumattomalla opintomatkalla, joka oli samalla ensikosketukseni päiväntasaajan Afrikkaan. Vastaavaa sydämellistä vastaanottoa ja tansanialaisten nuorten kasvoilta loistanutta aitoa oppimisen iloa en ole aiemmin saanut kokea. Toisaalta olin aidosti ylpeä omista opiskelijoistamme. Topias, Jenni ja Susanna suoriutuivat urakastaan hienosti - sen upeampia nuoria lähettiläitä ei meillä olisi voinut Suomea edustamassa olla.

Oppilaitoksemme on tehnyt mittavaa yhteistyötä kehittyvien alueiden kanssa jo 90-luvulta lähtien. Erilaisissa ulkoministeriön rahoittamissa yhteistyöprojekteissa on varusteltu mm. Kilakalan koulun sairastupaa ja hankittu kouluun ajanmukaisia opetusvälineitä. Tämänkertaisessa hankkeessa selvitimme, millaisia odotuksia nuorilla on omasta tulevaisuudestaan Suomessa ja Tansaniassa. Saimme muutaman päivän ajan elää tansanialaisten koulujen arkea ja tavata opetushenkilöstöä sekä opettajakuntaa. Haluan kiittää yhteistyökumppaneitamme Äetsän kehitysmaaseuraa ja Vammalan lukion kannatusyhdistystä tuesta hankkeemme toteutukselle. Taitava koordinointi on onnistuneen hankkeen edellytys. Hankettamme koordinoineelle lehtori Timo Niemimaalle kuuluu erityinen kiitos sydämellä ja taidolla johdetusta hankkeesta. Afrikka-teemamme jatkui vielä toukokuun alussa, kun tietokirjailija ja Afrikka-asiantuntija Juha Vakkuri saapui koulullemme kertomaan lisää matkoistaan Afrikasta.

Oleellinen osa kansainvälistä toimintaamme on myös Sastamalan aktiivinen Vammalan Rotary-klubin koordinoima vaihto-oppilastoiminta. Tänä lukuvuonna meillä on vaihto-oppilaana Samuel Lissner Australiasta. Tulevana syksynä saamme kaksi uutta vaihto-oppilasta Brasiliasta ja Italiasta.

Kulunutta lukuvuotta ovat piristäneet lukuisat tapahtumat. Marraskuussa vietimme teknologia-aiheista teemapäivää ja vierailimme Tampereella TeknologiaUra-tapahtumassa. Huhtikuussa Vammalan nuorkauppakamari kutsui opiskelijoitamme tutustumaan työelämään ja viettämään päivää johtajana. Kokemukset sekä työnantajien että opiskelijoiden puolelta olivat innostavia. Toivottavasti tapahtuma siis saa jatkoa seuraavana vuonna. Oppilaskuntamme järjesti kouluvuoden aikana iloisia hetkiä piparipäivän, tipupäivän ja munkkipäivän merkeissä. Liikenneturvallisuutta tuotiin tutuksi myös alakoululaisille oppilaskuntamme toteuttamassa heijastinpäivä-tapahtumassa. Kouluviihtyvyyttä parantamaan on ala-aulaan hankittu kauan toivottu kahviautomaatti. Tästäkin kuuluu kiitos aktiiviselle oppilaskunnallemme.

Opiskelijamme saivat kuluneena lukuvuonna todellisen kielisuihkun ja harjoittelivat käytännössä suullisen englannin tilanteita syntyperäisen kielenpuhuja Moira Taylorin johdolla hänen toimiessaan viikon ajan koulullamme apuopettajana. Kouluvuoden aikana tapahtui myös paljon toisella kotimaisella kielellä.  Syyskuussa lukiossamme vieraili islantilainen Erla Eliasdóttir ja marraskuussa Svenska nu -verkosto saapui kiertueelle Sastamalaan kolmen päivän ajaksi. Rap-artisti Jesse P piti lukiossamme kaksi työpajaa, joissa opeteltiin räppäämään ruotsiksi. Vammalan lukiossa muistettiin myös Svenska dagen, jonka aikana Pro Patria -aulassa oli mahdollisuus osallistua tietovisaan suomenruotsalaisuudesta. Opiskelijamme lähettivät myös ruotsinkielisen videotervehdyksen YouTubeen.

Kouluvuoden aikana on pohdittu tarkkaan lukuisia toimintaamme ohjaavia käytänteitä. Lukiokoulutus osana Sastamalan prosessiorganisaatiota on aloittanut prosessien kuvaamistyön. Olemme myös laatimassa tieto- ja viestintätekniikan käyttösuunnitelmaa Sastamalan koko kasvun ja kulttuurin prosessille. Suunnitelma pohjautuu kuluneena lukuvuonna valmistuneeseen Pirkanmaan toisen asteen vastaavaan suunnitelmaan. Lukiokoulutukselle on laadittu kuluneen lukuvuoden aikana myös laatukäsikirja, jonka pohjalta kehitämme omaa lukiokoulutustamme yhä laadukkaammaksi. Vuoden 2014 alusta voimaan astunut uusi lukiolaki ja opiskelijahuoltolaki viitoittavat kehittämistoimintaamme.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi viime marraskuussa kaupungillemme uuden strategian, jonka painopisteenä on asukkaiden oman elämänhallinnan vahvistaminen sekä turvallinen kasvun ja opin polku. Niitä toteuttaa vuoden 2014 aikana luotava perhepalveluverkosto, ja opiskelijahuoltopalvelumme rakennetaan osaksi tätä verkostoa. Kyseessä ei siis ole mikään uusi organisaatio, vaan nykyiset opiskelijahuollon toimijat yhdistävät voimansa, jotta pystyisimme palvelemaan entistä tehokkaammin ns. yhden luukun periaatteella. Perhepalvelukeskuksen toiminnan tavoitteena on parantaa kuntalaisten elämänhallintaa laajassa yhteistyössä sekä kaupungin omien toimijoiden että myös kaupungin ja sairaanhoitopiirin, ammatillisen koulutuksen ja kolmannen sektorin kesken.

Tänä keväänä abiturienteille suunnatussa lukion toimintaa mittaavassa kyselyssä saimme kiitosta hyvästä ja oppimiseen innostavasta ilmapiiristä. Verrokkikuntien lukiokoulutukseen verrattuna Sastamalan lukiolaiset kokivat saaneensa keskimääräistä paremmat valmiudet jatko-opintoihin. Abiturienttimme kokivat myös oppineensa verrokkiryhmää enemmän tulevaisuuden työelämässä tarvittavia taitoja. Sastamalan lukiolaiset kokivat myös itsetuntemuksensa ja innostuksensa oppimiseen lisääntyneen keskivertoa enemmän. Opetustilat todettiin toimiviksi, mutta opiskelijahuollon palveluissa on Sastamalassa vielä kehittämisen varaa. Tällä hetkellä koulupsykologipalvelun ja ns. matalan kynnyksen palveluiden saatavuus vaativat tulevina työvuosina merkittävää panostusta.

Verkostolukiolla ja Vammalan lukiolla on jälleen takana tapahtumarikas, mielenkiintoinen ja tuloksekas kouluvuosi. Haluan kiittää koko henkilöstöämme hyvin tehdystä työstä!  Suurkiitos myös mukaville opiskelijoillemme – te puhallatte hengen työhömme!  Hieno kouluyhteisömme tarvitsee meitä kaikkia voidakseen hyvin.

Lisäksi haluan kiittää lämpimästi kaikkia yhteistyökumppaneitamme ja erityisesti toimintaamme tukeneita rahoituslaitoksia, nuorkauppakamaria, lukiomme kannatusyhdistystä, kaupunkimme luottamushenkilöitä ja Sastamalan koulutuskuntayhtymää kuluneesta lukuvuodesta. Onnea kaikille kevään uusille valkolakeille! Kotiseutunne ja kotilukionne ovat antaneet teille juuret – vankan perustan, jonka turvin ponnistaa pitkälle. Uskokaa itseenne ja unelmiinne – siivet kyllä kantavat.

Tulevana syksynä Vammalan lukio juhlii 110-vuotista taivaltaan. Juhlimme kunniakasta opinahjoamme ja 20 vuotta täyttävää kannatusyhdistystämme itsenäisyyspäivän aattona 5.12. Tervetuloa joukolla mukaan iloiseen juhlaan! Luvassa on jälleen ikimuistoisia kohtaamisia.

Virkistävää ja varmasti ansaittua kesälomaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti