tiistai 4. tammikuuta 2011

Lukiolaiskyselyn tulokset selkeästi positiivisemmat

Sastamalan kaupungissa on tehty periaatepäätös päätös laadun arviointijärjestelmän luomisesta. Sastamalan kasvatusprosessin laatutyön tavoitteena on luoda kunnan vahvistaman vision ja strategian tueksi toimiva arviointijärjestelmä. Toimivan laadunhallintamallin rakentaminen edellyttää erityisesti henkilöstön sitoutumista laatutyöhön. Tämä onnistuu vain siten, että laatutyöstä saatava hyöty on kaikilla toimijoilla havaittavissa arkityössä. Kun tässä onnistutaan, on koko organisaation jatkuvalle kehittämiselle luotu vahva pohja.
Sastamalan kaupungin kasvatusprosessi oli mukana Kuntaliiton laadunhallintahankkeessa, jonka loppuraportti lähti lausuntokierrokselle joulukuussa 2010. Hankkeen aikana Kuntaliitto toteutti verkkokyselyt perusopetuksessa huoltajille ja lukiossa opiskelijoille.
Perusopetuksessa kysymyksiin vastasi 299 ihmistä, joka on noin 13 % koko oppilasmäärästä. Lukion kyselyyn vastasi 107 opiskelijaa eli noin 25 % opiskelijoista. Vastausprosentit ovat liian alhaisia, jotta voitaisiin tehdä tarkkoja päätelmiä kyselyistä. Vertailtavuus muihin kyselyn tehneisiin kuntiin sitä vastoin on kattava.

Lukiolaiskyselyn vastaukset ovat vertailukuntiin verrattuna selvästi positiivisemmat.
Sastamalassa opiskelijoiden mielestä on osaava ja yksilöt huomioon ottava henkilökunta. Toisaalta taas Sastamalassa opiskelijat kokevat, että heidän vaikuttamismahdollisuutensa koulua koskeviin asioihin ovat heikommat kuin muissa vertailukunnissa.
Kurssitarjonnan, mahdollisuuden itsenäiseen – ja verkko-opiskeluun opiskelijat Sastamalassa kokevat huomattavasti paremmaksi kuin vertailukunnissa.

Sastamalassa koetaan lukion tarjoavan selvästi paremmat mahdollisuudet kansainvälisyyteen, vastaajista 90,6 % on samaa tai lähes samaa mieltä kysymykseen ”lukioni tarjoaa mahdollisuuksia kansainvälisyyteen”. Vastaava luku vertailu kunnissa on 69,3 %. Sastamalan lukio-opiskelijat kokevat lukionsa muita useammin hyväksi tieksi tuleviin jatko-opintoihin.
Kuten perusopetuksessakin, niin lukio-opiskelijatkaan eivät ole tyytyväisiä kouluruokaan.

Verkostolukiossa itsearviointi on vakiintunut käytäntö. Toteutamme verkkomuotoisen koulukyselyn opiskelijoille edellisen vuoden tapaan tammikuussa 2011. Kuluvan lukuvuoden aikana laaditaan myös kysely opiskelijoiden huoltajille, jotta voidaan kartoittaa tarkemmin heidän näkemyksiään lukioiden toiminnasta. Saatu palaute auttaa meitä kehittämään toimintaamme entistäkin joustavammaksi ja opiskelijalähtöisemmäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti