Kuluneena lukuvuonna on Suomen lukioissa
palattu opetustyön alkulähteille. Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet
vahvistettiin lokakuussa 2015 ja
uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön
1.8.2016. Ensi syksynä
lukio-opintonsa aloittavat opiskelevat jo uusien opetussuunnitelmien mukaisesti
mutta nykyiset lukiolaiset jatkavat
vielä vanhalla opetussuunnitelmalla. Uusi opetussuunnitelma korostaa aiempaa
selvemmin eri tahojen yhteistyötä jo
suunnitelman laadintavaiheesta lähtien. Se onkin laadittu yhteistyössä lukion
henkilöstön, opiskelijoiden, huoltajien
sekä yhteistyötahojen kanssa.
Opetussuunnitelmaprosessi on tärkeä
kehittämisen väline lukioissa. Prosessin
aikana pohditaan yhteisöllisen toimintakulttuurin
rakentamista sekä sitä, kuinka opiskeluympäristöt ja –menetelmät sekä monipuolinen arviointi edistävät
oppimista. Hyvä opetussuunnitelma on elävä
asiakirja, joka antaa pohjan arjen työskentelylle.
Uusi opetussuunnitelma painottaa opiskelijaa aktiivisena toimijana, vuorovaikutusta ja
yhdessä tekemistä. Tiedon analysointi ja osaamisen
syventäminen sekä ennen kaikkea elinikäisen
oppimisen taidot ovat keskipisteessä. Uudessa opetussuunnitelmassa
korostuvat myös jatko-opintovalmiuksien lisäksi elämänhallinta- ja työelämätaidot.
Lukiokoulutuksen marraskuussa 2014 hyväksytty
tuntijako ei tuonut suuria muutoksia lukiokoulutukseen. Uutena
opetussuunnitelmaan päätyivät teemaopinnot
sekä taiteiden väliset opinnot. Teemaopinnot ovat eri tieteenaloja
yhdistäviä opintoja. Näillä kursseilla harjoitellaan usean eri oppiaineen tietojen yhdistämistä ja soveltamista.
Taiteiden väliset opinnot puolestaan laajentavat musiikin, kuvataiteen ja muiden oppiaineiden opetusta.
Opetussuunnitelmatyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden tuoda esille oppilaitoksen omia vahvuuksia ja kehittämistarpeita
sekä vastata tulevaisuuden
osaamishaasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opetussuunnitelmatyön lisäksi toinen
suomalaisen lukion suurista muutosprosesseista liittyy sähköisen ylioppilastutkinnon käyttöönottoon. Ylioppilastutkinto
sähköistyy syksystä 2016 lähtien ja
koko tutkinto on sähköinen keväällä 2019. Sähköinen tutkinto vaatii
opettajakunnalta ja opiskelijoilta määrätietoista
kouluttautumista uusien sähköisten välineiden käyttöön. Sähköisen kokeen
harjoitus järjestettiin huhtikuussa ja siitä saadut kokemukset olivat koko
maassa pääosin rohkaisevia. Sähköinen ylioppilastutkinto on vuosikausia jatkuva kehittämisprojekti, jossa
ylioppilastutkintolautakunta kehittää koejärjestelmää yhdessä lukioiden kanssa.
Suomalainen yhteiskunta elää keskellä
digimurrosta. Työelämän vaatimukset tieto-
ja viestintätekniikan taitojen osalta kasvavat. Oppilaitosten pitää kyetä
varustamaan nuoret sellaisilla tiedoilla,
taidoilla ja asenteilla, joilla he voivat koulutuksen jälkeen toteuttaa
itseään ja löytää paikkansa yhteiskunnassa.
Sastamalan seudun elinkeinostrategian yhtenä
painopisteenä on koulujen
yrittäjyyskasvatus, jota edistimme monin eri tavoin. Kaikki kuntamme
aineenopettajat viettivät syyskaudella yhden
päivän jossakin yrityksessä saaden virikkeitä työelämäyhteistyöhön sekä omien ja työyhteisönsä käytänteiden
kehittämiseen. Opiskelijoille toteutimme yhdesssä Sastamalan yrityspalvelun, 4H-yhdistyksen, Vammalan yrittäjien sekä
Sastamalan koulutuskuntayhtymän kanssa Ideasta
euroiksi-kurssin, jonka kautta nuoret voivat perehtyä yrityksen
perustamiseen. Muutama uusi nuori yrityskin näki päivänvalon.
Vammalan
Nuorkauppakamarin
tarjoama Päivä johtajana-projekti puolestaan tähtäsi lukiolaisten työelämätaitojen lisäämiseen. Lukiolla järjestettiin työelämäpäivä, jonka aikana nuoret
saivat panelisteilta ja työpajoissa ohjeita työpaikkahakemuksen laadintaan, työpaikkahaastatteluun ja työelämää varten. Lisäksi neljä nuorta lukiolaista valittiin hakemusten perusteella tutustumaan
johtajan päivään Sastamalan osuuspankissa, Tyrvään Sanomissa, Sastamalan
kaupungilla sekä AGCO Powerilla.
Kansainvälinen toiminta on yksi lukiomme
vahvuusalueista. Vuoden aikana toteutui monia mielenkiintoisia vierailuja.
Marraskuussa meillä vieraili 22
kiinalaista perusasteen ja lukiokoulutuksen rehtoria tutustumassa
suomalaiseen lukiokoulutukseen. Erityisesti
samanaikaisopetuksemme ja verkko-opetuksemme ratkaisut herättivät paljon
kiinnostusta. Solmimme yhteistyösopimuksen Shenzheniläisen
lukion kanssa. Mahdollisia tulevaisuuden yhteistyömuotoja ovat opiskelija- ja
opettajavaihto. Tammikuussa lukiomme sai isännöidä Erasmus+-hankkeemme Suomen vierailua. Kahdeksan yhteistyökoulujen opettajaa ja reilu parikymmentä opiskelijaa saapui vieraaksemme Italiasta, Saksasta, Skotlannista ja
Virosta. Suomen vierailun aikana tutustuttiin Sastamalan
peruskouluun, lukiokoulutukseen sekä ammatilliseen koulutukseen. Pohjoismaista
kieltä- ja kulttuuria edistivät kirjailija Ritta Jacobssonin ja teatteri
Taiminen marraskuulle ajoittuneet vierailut. Toukokuussa meillä vieraili
skotlantilainen tarinankertoja Nick
Hennessey.
Oleellinen osa
kansainvälistä toimintaamme on Vammalan
Rotary-klubin koordinoima aktiivinen vaihto-oppilastoiminta. Tänä
lukuvuonna meillä oli ilo vastaanottaa vaihto-oppilaiksi kaksi nuorta - Lorenzo Fulcheri Italiasta ja Ruka
Takahashi Japanista. Meiltä puolestaan opiskelijavaihtoon maailmalle lähti neljä opiskelijaa.
Vaihto-oppilastoiminta on kotikansainvälisyyttä parhaimmillaan. Sitä kautta pääsemme
koko kouluyhteisönä tutustumaan hieman pintaa syvemmin eri kulttuureihin.
Lukiossamme on ollut käynnissä monia
mielenkiintoisia kehittämishankkeita. Studiotekniikkaan
liittyvä hanke tarjosi lukiolaisille kurssin ja ainutlaatuisen mahdollisuuden
tutustua studiotyöskentelyyn. Kurssilaiset vierailivat keväällä jopa Helsingissä ammattistudiolla, jossa he
saivat äänittää ja miksata oman
kurssin aikana luomansa kappaleen. Aikamatkaaja,
Opetushallituksen rahoittama oppimisympäristöjen kehittämishankeemme saatiin
maaliin tänä keväänä. Modernien opetustaulujen qr-koodien takaa avautuu elämyksellisiä maailmoja antiikista
1900-luvulle. Taulusarjassa menneen ajan tapahtumat heräävät eloon nykypäivän nuorten silmin nähtynä.
Lähes kolmevuotisen koko kouluyhteisömme työn tuloksia on saatu ihailla kaupunginkirjastolla ja esitellä tänä
keväänä ITK-päivillä Hämeenlinnassa.
Taulusarjamme on nyt valmis ja vapaasti muiden Suomen koulujen
hyödynnettävissä. Suururakkamme on ohi mutta Aikamatkaajamme voi jatkaa matkaansa koulumme
kurssitarjonnassa yhtenä uuden opetussuunnitelman mukaisista teemakursseista.
Sastamalan nuoret ovat osaavia ja aktiivisia.
Lukiomme oppilaskunta ohjasi tämän vuoden talkootyövarat
vanhusten hyväksi. Hopun
palvelukeskus sai 2 200 euron lahjoituksen. Oppilaskuntamme on myös
vuoden aikana järjestänyt monia kouluarkea piristäneitä hetkiä.
Oppilaskunta-aktiiveille kuuluu kiitos lukuvuoden
alun ryhmäytymispäivästä, jonka aikana kisailtiin mm. paintballissa,
kuplajalkapallossa ja frisbeegolfissa.
Verkostolukion aika on ollut vilkasta yhdessä
oppimisen aikaa vuodesta 2009 lähtien. Työ alkoi käytänteiden ja koulupäivän aikataulujen yhteensovittamisella.
Yhteistyössä kolmen Sastamalan lukion kanssa loimme vuosien varrella koko
Suomen mittakaavassakin laajan
kurssitarjonnan ja mallin verkostomaiselle
yhteistyölle opetuksen toteuttamisessa. Aineryhmätoiminta ja suunnitelmallinen opettajien täydennyskoulutus loivat pohjan
yhteistyölle. Toteutimme yhdessä myös lukuisia teemapäiviä ja kehittämishankkeita. Verkostolukio loi osaltaan
mallia aidon yhteistyön viriämiselle ja yhteisön
eheytymiselle kuntaliitosten jälkeen.
Nyt Sastamalan verkostolukio on tullut tiensä
päähän. Kaupunginvaltuusto on päättänyt lakkauttaa Mouhijärven lukion ja Äetsän
Sarkia-lukion tämän lukuvuoden päättyessä. Sastamalan lukiotoiminta keskitetään
Vammalan lukioon elokuusta 2016 lähtien.
Painopisteenä kuluneena lukuvuonna on ollut lukioverkkomuutokseen
valmistautuminen. On pohdittu henkilöstön
sijoittelua, opinto-ohjausta, koulukuljetuksia sekä muutoksessa tukemista.
Yhdistymisprosessia varten perustettiin henkilöstö-
ja opiskelijatyöryhmät. Valtaosa henkilöstöstä pystyttiin sijoittamaan
ensisijaisen toiveensa mukaisesti. Tulevana lukuvuonna Sastamalan pienistä
lukioista siirtyy viisi opettajaa
Vammalan lukioon. Apulaisrehtorimme Ilkka
Naatula siirtyy matematiikan lehtorin tehtävään ja apulaisrehtorin työtä
meillä jatkaa Leeni Kirvesmäki
Äetsän Sarkia-lukiosta. Toivotamme työyhteisöömme siirtyvät uudet kollegat
lämpimästi tervetulleiksi!
Tänä keväänä opiskelijoille suunnatussa
lukion toimintaa mittaavassa kyselyssä saimme kiitosta opettajien ammattitaidosta, opiskelutilojen viihtyisyydestä ja
toimivuudesta. Saimme myös kiitosta hyvästä
ja oppimiseen innostavasta ilmapiiristä. Hyvän työilmapiirin eteen on tänä
lukuvuonna tehty työtä kaikilla rintamilla. Hyvä työyhteisö ei ole
itsestäänselvyys vaan sen ylläpitämisestä olemme
kaikki vastuussa. Kiitos lukiomme opiskelijoille ja koko henkilöstölle
kuluneesta lukuvuodesta! Pidetään
yhdessä huolta siitä, että Vammalan lukiossa on jatkossakin hyvä oppia sekä yksin että yhdessä.
Haluan kiittää kuluneesta lukuvuodesta myös
kaikkia tukijoitamme ja
yhteistyökumppanejamme! Kevään
ylioppilaskirjoituksissa saavutimme koko maan lukiovertailuissa lähihistoriamme parhaan tuloksen. STT:n vertailussa, jossa huomioidaan
ylioppilaskokeiden tulosten lisäksi lähtötaso sijoituksemme oli noin 400 lukion joukossa peräti 53. Tämän kevään yhteishaku
osoitti jälleen, että Sastamalan lukiokoulutus on vetovoimainen. Ensisijaisia hakijoita lukioomme oli peräti 135 ja kokonaisopiskelijamäärämme ensi
syksynä nousee lähes sadalla opiskelijalla. Tästä syntyy sopivasti sykettä
tulevaan lukuvuoteen.
Kuvat: Markku Mäkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti